Компетентнісний потенціал предмета ІСТОРІЯ
(за ключовими компетентностями). 5-9 класи
№ з/п |
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною (і рідною, в разі відмінності)
мовами |
Уміння:
доступно і переконливо висловлювати думки, використовувати виражальні
можливості мови для опису подій минулого і сучасності, реагувати мовними
засобами на соціальні й культурні явища; розпізнавати мовні засоби впливу,
розрізняти техніки переконування та маніпуляції; вести аргументовану дискусію
на відповідну тематику; читати і розуміти перекладені та адаптовані
українською літературною мовою писемні джерела, авторські публікації на
історичні й соціально-політичні теми; творити українською мовою (усно і
письмово) тексти історичного та соціального змісту. Ставлення:
повага до української як державної / рідної (у разі відмінності) мови,
зацікавлення її розвитком, розуміння цінності кожної мови; критичне сприймання
інформації історичного та суспільно-політичного характеру; толерантне
ставлення до альтернативних висловлювань інших людей. Навчальні
ресурси: доповідь, виступ, дискусія. |
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння:
читати і розуміти науково-популярні публікації та художні твори історичного
змісту іноземною мовою; знаходити потрібну інформацію про світ іноземними
мовами; створювати іноземною мовою інформацію про минуле й сучасні суспільні
(зокрема культурні) процеси в Україні; спілкуватися з однолітками, які представляють
різні країни, для взаємообміну знаннями з історії. Ставлення:
інтерес до історії культурного, економічного й суспільно-політичного життя
країн регіону, Європи і світу. Навчальні
ресурси: іншомовні науково-популярні публікації, адаптовані
художні твори іноземною мовою. |
3 |
Математична компетентність |
Уміння:
оперувати цифровими даними, математичними поняттями для пізнання і пояснення
минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів; перетворювати
джерельну інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема
тощо); будувати логічні ланцюжки подій, вчинків; використовувати статистичні
матеріали у вивченні історії. Ставлення:
прагнення обирати раціональні способи пояснення подій минулого, причин і
можливих шляхів розв’язання сучасних соціальних, політичних, економічних
проблем. Навчальні
ресурси: джерела із статистичними даними у формі діаграм,
таблиць, графіків тощо. |
4 |
Основні компетентності у природничих науках і
технологіях |
Уміння:
пояснювати та оцінювати вплив природного середовища на життя людини в окремі
історичні періоди; розкривати зміст і значення господарських, промислових,
наукових і науково-технічних революцій, вплив на суспільне життя технологій,
технічних винаходів і наукових теорій. Ставлення:
сталий інтерес до науково-технічного прогресу та здобутків природничих наук;
визнання цінності природних ресурсів для сьогодення та майбутніх поколінь,
готовність раціонально їх використовувати в повсякденному житті; сміливо
реагувати на ризики екологічних загроз, долучаючись до громадських акцій на
захист природи. Навчальні
ресурси: матеріали про розвиток природничих наук у різні
історичні періоди. |
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: використовувати
цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації,
її нагромадження, перевірки і впорядкування; створювати вербальні й візуальні
(графіки, діаграми, фільми) тексти, мультимедійні презентації та поширювати
їх; виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під
час аналізу повідомлень електронних медіа; виявляти джерела й авторів
інформації, робити коректні посилання. Ставлення:
дотримання визначених норм поведінки і моральних правил у роботі з соціальною
інформацією, зокрема дотримання авторського права. Навчальні
ресурси: публікації на історичну, соціально-політичну тематику,
електронні інформаційні ресурси, цифрові бібліотеки. |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння:
визначати власні навчальні цілі в соціальній сфері й галузі знань про минуле;
аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті
інформації; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної
інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід. Ставлення:
розуміння соціальної ролі освіти в минулому і тепер, відкритість до сталого
самонавчання, бажання ділитися знаннями з іншими. Навчальні
ресурси: матеріали, в яких відображено алгоритми опрацювання
інформації соціального та історичного змісту. |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння:
використовувати досвід пізнання історії для вибору дійових життєвих
стратегій; виявляти можливості й загрози для майбутньої професійної та
підприємницької діяльності, аналізуючи світовий досвід та уроки минулого;
працювати для загального добра громади; генерувати нові ідеї, оцінювати переваги
і ризики, вести перемовини, працювати самостійно і в групі; планувати,
організовувати, реалізовувати індивідуальні чи командні проекти (зокрема
дослідницько-пошукового характеру), представляти їх результати. Ставлення:
готовність використовувати досвід історії для самопізнання й досягнення
добробуту; усвідомлення важливості дотримання етичних норм підприємницької
діяльності та потреби розвитку соціально відповідального бізнесу; зважений
підхід до ухвалення рішень, що несуть ризики, ґрунтований на досвіді минулого
і сучасного соціального життя. Навчальні
ресурси: біографії історичних постатей, відомих
підприємців-меценатів, які розвивали українську культуру. |
8 |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння:
критично аналізувати джерела масової інформації для протистояння
деструктивним і маніпулятивним технікам впливу; знаходити переконливі
історичні приклади вирішення конфліктів; працювати в групі, досягати
порозуміння та налагоджувати співпрацю, використовуючи власний і чужий,
зокрема взятий з історії, досвід; бути активним і відповідальним членом
громадянського суспільства, що знає права людини і вміє їх захищати;
ухвалювати зважені рішення, спрямовані на розвиток місцевої громади і
суспільства, використовуючи знання з історії та інших соціальних дисциплін;
ефективно співпрацювати з іншими, ініціювати та реалізовувати проекти
екологічного, соціального характеру. Ставлення:
ідентифікування себе як особистості й громадянина України; усвідомлення
цінності людини (її життя, здоров’я, честі й гідності, недоторканності й
безпеки); співпереживання за долю рідних і близьких, інших осіб, що
потребують допомоги і підтримки; пошанування досвіду й цінностей власного й
інших народів, держав, релігій і культур; толерантне сприйняття і ставлення
до життєвої позиції іншого; волонтерство, підтримка громадських проектів та
ініціатив. Навчальні
ресурси: Конституція України, міжнародні правові акти,
біографії історичних постатей, сучасна публіцистика. |
9 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння:
образно мислити та уявляти; інтерпретувати твори мистецтва; розвивати власну
національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі;
окреслювати основні тенденції розвитку культури в минулому та сьогоденні;
використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори
мистецтва в історичному контексті; зіставляти досягнення української культури
з іншими культурами; виявляти вплив культури на особу та розвиток
цивілізації. Ставлення:
свідоме збереження і розвиток власної національної культури, повага до
культур інших народів; відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки
української і світової культури; відкритість до міжкультурного діалогу. Навчальні
ресурси: твори мистецтва, творчі проекти, інтерактивні заняття
в музеях, галереях тощо. |
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: змінювати
навколишній світ засобами сучасних технологій без шкоди для середовища;
уміння надавати допомогу собі й тим, хто її потребує; ухвалювати рішення,
обмірковуючи альтернативи і прогнозуючи наслідки для здоров’я, добробуту і
безпеки людини; регулярно практикувати фізичну діяльність, демонструвати
рухові вміння й навички з фізичної культури та використовувати їх у різних
життєвих ситуаціях. Ставлення:
відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших людей; дотримання
морально-етичних і правових норм, правил екологічної поведінки в довкіллі;
ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела
здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості
бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність у
природі; усвідомлення значення здоров’я для самовираження та соціальної
взаємодії. Навчальні
ресурси: соціальні / екологічні проекти; моделювання
соціальних ситуацій, зокрема впливу природного та техногенного середовища на
здоров’я і безпеку людини; мультимедійні презентації до проектів щодо
добробуту, здоров’я і безпеки; інформація про історію спортивного руху в
Україні. |
Немає коментарів:
Дописати коментар